Dan nakon strašne prometne nesreće u Zagrebu, društvenim se mrežama munjevitom brzinom proširio uznemirujući video.

Na radiju trešti narodnjak, dok automobil juri kroz zagrebačku Dubravu, prolazi kroz tri crvena, postiže brzinu od 234 kilometra na sat, i to kroz naselje. Što nekome mora biti u glavi da, ne samo da radi tako nešto, nego to snima i pod svojim imenom i prezimenom objavljuje, ekipa emisije Provjereno pokušala je doznati od samog tog mladića. Ono što su saznali dobar je odgovor na pitanje zašto se takve stvari događaju u društvu. Policija će, naime, to tretirati tek kao prekršaj, ne obijesnu vožnju. Zato to rade, jer se izvlače bez pravodobne i adekvatne kazne ili odgovornosti, od Horvatinčića do ministrice Žalac.

Novinari Provjerenog mladića nisu uspjeli pronaći, ali pronašla ga je zato zagrebačka policija nakon što je više građana snimku prijavilo, priveden je i ispitan.

Od više izvora ekipa Provjerenog doznala je kako je on negirao da je vozio automobil. Tvrdio je da je samo podijelio video na Instagramu. Najjači dokaz koji trenutačno policija ima jest taj da je video podijelio na društvenim mrežama. ''U konkretnom slučaju su nam vrlo bitni svjedoci ovog događaja. Snimka kao snimka puno je vjerodostojnija ako se pojave i svjedoci za predmetni događaj'', ističe Mato Kovačević, pomoćnik načelnika za kontrolu i upravljanje u cestovnom prometu.

I da se zna kada je snimka nastala, teško će se bez svjedoka događaja doći do dokaza o kojem je automobilu riječ jer gradskih kamera na Aveniji Dubrava nema. Policijska postaja pored koje je prošao pokriva samo ulaz.

Automobil koji je vozio uhićeni mladić, saznaje Provjereno, bio je već predmet policijske obrade. Uklonjene su mu registarske oznake. Riječ je o Golfu šestici koji može razviti brzinu i veću od 240 km/h.

Stanovnicima Avenije Dubrava divljačka vožnja određene grupe mladića dobro je poznata. Redovito u noćnim satima, kada grad spava, odjekuju zvuci motora i kočnica. Istraživanja pokazuju, kaže psihološki vještak Boris Blažinić, da cestom uglavnom divljaju mlađi ljudi koji nisu svjesni ni rizika ni posljedica svojih djela. ''Nažalost, u ovo vrijeme Instagrama, Facebooka, gdje mnogi mladi, kako bi uopće dobili osjećaj vrijednosti kojega nisu dobili kod kuće, nisu dobili u pravom trenutku na pravom mjestu, pokušavaju naći na način da se ponašaju ekstremno u bilo kojem smislu, divljanjem na cesti, divljanjem u alkoholu. Snimaju jer traže pet minuta svoje slave. Traže osjećaj vrijednosti. Traže osjećaj pripadnosti'', objašnjava profesor psihologije i sudski vještaj Boris Blažinić.

Baš na toj Aveniji, gdje je mladić vozio 240 km/h privlačeći pažnju na društvenim mrežama, nekoliko dana ranije BMW se svom silinom zabio u Audi. U trenutku nesreće ulicom je prolazila jedna žena koja je pukom srećom izbjegla smrt.

Raskrižje nije sporno samo zbog toga što avenijom voze ludo, već i zbog parkinga na koji se ulazi prelaskom preko pune linije u Kapucinskoj ulici. U svega nekoliko minuta to su četiri prometna prekršaja.

Samo nekoliko dana nakon što je buknula snimka brze vožnje, na drugom kraju Hrvatske dogodila se tragedija. Dvadesetogodišnja Laura izgubila je život. Izgorjela je u automobilu kada se nakon izlijetanja s ceste automobil odbio i sletio na kamen. S njom u vozilu bila je prijateljica Ivona koja je, srećom, ispala iz auta prije nego li je udario u stijenu i preživjela.

Išle su prema Šibeniku, proslavljale Dan žena. Nesreća se dogodila 19 minuta iza ponoći. Roditelji su saznali tek u 5 ujutro da im je kćer poginula, ali ne i što se dogodilo. ''Sutradan su došli roditelji preživjele nakon teške operacije. Došli su kod nas i rekli su da je Ivona izjavila da im je došao auto u susret i da je zbog tog Laura skrenila naglo i da su zato sletile u provaliju'', ispričao je očuh poginule djevojke, Jakov Jakus. Rekla je kako su im dojurila i zaslijepila ih duga svjetla, pa je Laura naglo skrenula i izletjela s ceste. Za sada se traga za onim tko je bio za volanom drugog automobila.

''Ne želimo nikoga okriviti, ali želimo znati zašto nije izašao, bilo tko. Svima se se može dogoditi da izgubi kontrolu nad autom, bilo što, ali zašto nisi izašao iz auta? Zašto se nisi zaustavia i pokuša spasit život osobe koja je bila tu? Njih su bile dvije'', govori Robertina Jakus, Laurina majka.

Da tragedija bude još i veća, točno na tom dijelu ceste zaštitna ograda je kraća jer ju je netko prepilio. ''Tamo ti je vinograd i tamo ti je uvijek bio Renault 4 bijeli godinama parkiran, da bi čovjek mogao doći do svojih vinograda, maslina ili što već ima tamo'', objašnjava Robertina Jakus i dodaje: ''Činjenica je da je ograde bilo da ona ne bi odletila, da bi bila udarila, možda bi se bila prevrnila, ali ovo se ne bi dogodilo. Koji bi bio ishod, to nitko ne može znati, ali ne bi bilo ovako i ne bi mi izgorila u autu''.



Zato su i odlučili progovoriti. Njima Lauru nitko više ne može vratiti, ali mogu apelirati da se ovakve stvari ne ponavljaju, da ograda bude tamo gdje i treba biti i da policija vikendom, kada su izlasci, poradi na prevenciji.

Isto tako žele poručiti i svima onima koji smatraju automobil dobrom zabavom ili da se takvo što njima ne može dogoditi, da promisle dva puta. Ne moraju nužno biti oni krivci već netko iz, primjerice, suprotnog smjera.

Kako to izgleda kada se automobilom u gradu vozimo samo malo brže od dopuštenog, ekipa emisije Provjereno testirala je u kontroliranim uvjetima, na poligonu. Sastali su se s trenerom sigurne vožnje. Prvo su razvili brzinu od 70 km na sat. Od trenutka kada je stisnuta kočnica do zaustavljanja automobil je prešao samo 14 metara. A onda su krenuli 100 km/h. Nakon naglog stiskanja kočnice glava malo leti naprijed i zaustavljaju se na 31 metru i 20 centimetara. ''Kod 240 km/h put reakcije je 66 metara i 66 centimetara, prijeđete da ništa niste napravili. Tek ćete tada udariti kočnicu'', rekao je Ivo Markanović iz Centra za sigurnu vožnju. Zamislite koliko tek treba do zaustavljanja.

Da je mladiću s Avenije Dubrava netko izletio kada je s 240 prolazio kroz crvena svjetla, taj pješak zasigurno ne bi preživio. Ali da je ovo bila obijesna vožnja tek će trebati dokazati. Naime, bit će potrebno utvrditi je li ovom vožnjom bila ugrožena sigurnost pješaka. od 2011. Obijesna se vožnja kažnjava zatvorskom kaznom do 3 godine. ''Teško je dokazati ovu izravnu namjeru i opasnost za život i tijelo jer u toj snimci ne vidi se nigdje da je nastupila, nitko od pješaka nije ugrožen'', rekao je Mato Kovačević, pomoćnik načelnika za kontrolu i upravljanje u cestovnom prometu.

Dakle, vožnja sa snimke koja se proširila društvenim mrežama nije obijesna jer nije bilo pješaka. Da je bilo, cijela zemlja bi se zgražala nad tragedijom koja se mogla spriječiti. Kakvu su lekciju naučili i pouku dobili vozač, suvozač, klinac koji je snimku stavio na društvene mreže? Hoće li se ova scena ponoviti? Samo ostaje strepiti.

Zbog takvih se mijenja Zakon o sigurnosti u cestovnom prometu. Ako su dva puta nepravomoćno kažnjeni, a ponovno su uhvaćeni da rade isto, privremeno će im se oduzeti vozilo do odluke suda. To je jedan od prijedloga koji ide u saborsku proceduru. Stručnjaci ga podržavaju, ali i kritiziraju postojeći sustav i Vladu. ''U novom zakonu je tu isto predviđeno drastično povećanje kazni. Samo, problem nije toliko u kaznama. Problem je u težini dokazivanja takve obijesne vožnje. To znači da bi policijsko vozilo, nećemo ga nazvati presretač, ali službeno vozilo trebalo snimiti takvu vožnju'', kaže Georg Davor Lisicin iz Udruge Sigurnost u prometu.

''Odgovornost svakoga od nas je da ne oštetimo sebe, da sebi čuvamo zdravlje u prometu, ali i drugima. Drugi problem je što Vlada, bilo koja, ne shvaća kolika je važnost sigurnosti cesta u prometu uz ekonomski, kulturološki razvoj države. Kad se to promijeni, onda ćemo imati puno veću odgovornost'', smatra Rajko Horvat, profesor na Fakultetu prometnih znanosti u Zagrebu.

Taj osjećaj za odgovornost ova Vlada je pokazala na primjeru ministrice europskih fondova Gabrijele Žalac koja je vozila sa starom vozačkom. ''Mladima generalno nedostaju uzori. Ljudi koji su javne osobe, pa tako i ministrica, svojim ponašanjem i stavom sigurno da šalju poruke. Obzirom na to da je riječ o službenoj osobi, ona treba biti primjer držanja zakona i zaista raditi po propisu. Svakome se može dogoditi nesreća kao što je bila u ovom slučaju. Međutim, reagiranje u toj situaciji je ključno. To je pitanje moralne odgovornosti i da zaista političari budu svjesni da svojim ponašanjem utječu na ljude, pogotovo na mlade, i da se mogu krive poruke poslati'', isitče sudski vještak Blažinić.

Prošle godine je u prometu stradalo 316 osoba, a svake godine 80 Hrvata od njih milijun ne preživi automobilske nesreće. To je hrvatski prosjek, daleko iznad europskog.

Zašto je to tako? Tko je kriv? Loše prometnice i prometna rješanja, neodgovorni vozači koji krše propise ili sustav koji ih propušta brzo i primjereno kazniti? Dok taj odgovor saznajemo, mladić koji je video divljanja na cesti objavio, pušten je. Istraga se nastavlja. Ministrica obnavlja vozačku. A roditelji poginulih u prometu tuguju. Njima njihove bližnje nijedna kazna ne može vratiti.

Propuštenu epizodu emisije Provjereno pogledajte besplatno na novatv.hr.

Još lakše do novosti o omiljenim serijama i emisijama. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju