Situacija u Croatia Airlinesu je pred kolapsom.

Da je situacija u Croatia Airlinesu pred kolapsom, potvrdili su piloti, mehaničari, putnici. Zbog toga se u špici sezone, jedino vrijeme kada kompanija može zaraditi kako bi se izvukla iz dugova, zaposlenici spremaju u štrajk. Dosta im je, kažu, da se preko njihovih leđa krpaju rupe u budžetu do kojih su dovele loše poslovne odluke, a zbog kojih nitko nije odgovarao. Nakon što je u emisiji Provjereno objavljeno svjedočanstvo mehaničara Croatia Airlines o tome kako sadašnji šefovi požuruju popravke na avionu zbog čega se mogu dogoditi kobne pogreške, na adresu redakcije Provjereno su stigli dokumenti koji otkrivaju afere bivših uprava. Ekipa emisije Provjereno ekskluzivno je dobila u posjed kaznenu prijavu podnesenu protiv uprave kojoj je tada na čelu bio Ivan Mišetić.

Prijava je podnesena zbog posla sklopljenog s američkom kompanijom koji je Croatiu Airlines stajao milijune. Za vrijeme Ivana Mišetića i Srećka Šimunovića potpisivani su ugovori s američkim agentima koji su za previsoku proviziju kompaniji prodavali karte. To je uočila uprava Krešimira Kučka češljajući ugovore uoči procesa restrukturiranja zbog kojeg su prodana vrijedna prava na slijetanje u Haethrow, na najprometniju europsku zračnu luku. Kompaniji sada opet treba restrukturiranje.

Za izvlačenje novca iz Croatia Airlinesa bivša uprava na čelu s Krešimirom Kučkom i Zlatkom Šircem podnijela je kaznenu prijavu 2015. godine. U prijavi se navode ugovori koje je nacionalna aviokompanija sklapala s američkom tvrtkom Networld Communications kako bi njezini agenti za nju prodavali karte po prevelikoj proviziji. To je uočio i financijski vještak Zrinko Ručević čije je mišljenje priloženo kao dokaz kaznenoj prijavi. Ručević je zbrojio proviziju koja je stvarno uplaćena po cijeloj imovini i onu koja je trebala biti plaćena po ostvarenim prihodima. Uzeti su ugovori koji su sklapani u sedam godina od kolovoza 2006. do kolovoza 2013. Stvarno je knjižena provizija u iznosu od oko 13 milijuna i 300 000 američkih dolara, a da se uplaćivala po prihodu bilo bi uplaćeno otprilike dva milijuna i 400 000 dolara.

Utvrđena razlika iznosi nešto više od 10 milijuna i 800 000 dolara. Vještak je ustanovio kako je Croatia Airlines oštećena za taj iznos. Krešimir Kučko, bivši predsjednik Uprave Croatia Airlinesa rekao je kako su se te nepravilnosti pokušale dovesti u prihvatljivu mjeru. Amerikanci su to odbili, Croatia Airlines je raskinula ugovor, a Amerikanci su ih zato tužili. Pokrenut je proces u New Jerseyju gdje je i sjedište tvrtke, a ne u Zagrebu na Trgovačkom sudu. Amerikanci su iskoristili činjenicu da u ugovorima ne piše da je u slučaju tužbe nadležan isključivo naš sud, a pozvali su se na spornost i moguću pristranost našeg pravosuđa, što im je uzeto u obzir.

Ugovore su potpisali tadašnji direktori prodaje, ali ne osobno predsjednici Uprava. Tada su na čelu kompanije bili Ivan Mišetić te Srećko Šimunović koji je i svjedočio na američkom sudu. Spor u Americi završava nagodbom, kao i velika većina trgovačkih sporova zbog visokih troškova parničenja i stava da su stranke same odgovorne za spor, pa ga trebaju same i riješiti. Iz Croatia Airlinesa su naveli kako su detalji nagodbe poslovna su tajna. Ipak, u javnost su iscurili detalji. Naša je aviokompanija Amerikancima platila oko dva milijuna dolara.

Nakon nagodbe dolazi i do pada prometa na američkom tržištu. No, teško je razlučiti je li na to utjecao prekid suradnje s Networldom. Ekipa emisije Provjereno pitala je državno odvjetništvo što je s prijavom koju su podnijeli Krešimir Kučko i Zlatko Širac. Iz državnog su odvjetništva odgovorili da je u tijeku provođenje dokaznih radnji.

Ivan Mišetić je otac Tene Mišetić, zamjenice predstojnika Ureda premijera Plenkovića. U medijima ga se prozivalo za bliskost s Davorom Gljivojem – vlasnikom Networld Communications. Mišetić je ekipi emisije Provjereno rekao da je prije osam godina napustio kompaniju i da je za njega sve to stvar prošlosti. Napomenuo da su ga ugovori s Networldom dočekali kada je preuzeo kompaniju 1997. godine. Šimunović je na pitanja odgovorio e-mailom. Kazao je, između ostalog, da su u pregovore s Networldom bili uključeni svi relevantni sektori Croatia Airlinesa, te da niti jedan nije imao primjedbu na ugovore, kao ni interna ni državna revizija. I Šimunović i Mišetić drže da ti ugovori nisu bili šteti.

Postavlja se pitanje je li bila štetna odluka da se u procesu restrukturiranja kompanije prodaju londonski slotovi američkom Delta Airlinesu za 135 milijuna kuna? Krešimir Kučko, bivši predsjednik uprave Croatia Airlines, 2015. godine je rekao kako Croatia Airlines leti samo onim avionima koji su profitabilni. Pa tako i danas za let Zagreb - London kaže da zapravo nije bio profitabilan.
„Letenje za London je donijelo u 13 godina koliko smo i analizirali – od 2002. do 2015. godine između 25 i 30 milijuna eura čistih gubitaka. Nismo mi jedina kompanija koja gubi letenje na Heathrow. Druge kompanije iz razno raznih razloga nastavljaju letenje. Mi ga nismo mogli priuštiti. Ono što sam saznao upravo prije neki dan je da su ti slotovi dani u najam drugoj kompaniji za vrlo mali iznos. Potpuno ispravna odluka iza koje stojim danas kao što sam stajao i onda“, objasnio je Kučko.

Premda su slotovi prodani za vrijeme ove Vlade, odobrila ih je Vlada Zorana Milanovića. Bivši ministar sada na tu odluku gleda sa saželjenjem. Odluci svoje Vlade nalazi i opravdanja. Prodajom slotova, zakoračilo se u provaliju, kaže avioanalitičar Alen Šćuric. „Bojim se da se događa scenarij koji smo vidjeli u raznim kompanijama diljem Europe, i u Cypresu i u Malivu, nizu drugih gdje se jednostavno prodaju te stvari. Obično kada prodaje netko slotove, nakon toga ostaje tehnika i to je onda to. Niti jedna kompanija koja je to napravila nije do sada u povijesti uspjela se izvući“, pojašnjava Šćuric. Prodali su jer su morali, kažu iz bivše uprave koja je krenula i u proces privatizacije.

Pokrenuli su prodaju 49 posto dionica Croatia Airlinesa. Siniša Hajdaš Dončić, bivši ministar prometa bio je uvjeren da će privatizacija uspjeti. Navodno su svojevrsno zainteresirani bili i veliki igrači poput Turkish Airlinesa i Lufthanse. Na kraju su svi ispali iz igre. „Croatia Airlines je mala kompanija, ima mali broj aviona. Nakon što su prodali zaštitna vremena u Londonu, nema nijednog racionalnog, ekonomskog razloga da bi jedna kompanija kupila sada Croatia Airlines jer ona može slobodno letjeti, a da ne dolazi na nacionalno tržište kao što je Hrvatska“, objasnio je Hajdaš Dončić razloge zašto su velike kompanije odustale od kupnje.

Nakon niza neuspjelih pokušaja prodaje ova Vlada ide opet u prodaju. Ekipa emisije Provjereno tražila je odgovor od ministra prometa Olega Butkovića na pitanje je li pronađen strateški partner za kojeg je ministar rekao još 2016. godine da se traži. Odgovoreno je da partner nije pronađen, a tek se razrađuju oblici strateškog partnerstva koji bi bili prihvatljivi. Butković mora i nastaviti proces restrukturiranja kompanije koja je već jednom restrukturirana s blagim plusom. Sada je u minusu oko 84 milijuna kuna.

Prošlo vrijeme kada su donesene sporne poslovne odluke ne može se vratiti, ali mogu milijuni koji su iscurili. Pitanje je bi li, da se to dogodi, imalo utjecaja na poboljšanje stanja ili je potrebna kompletna promjena svijesti i vlasnika i upravljača ove strateške nacionalne aviokompanije?

Propuštenu epizodu emisije Provjereno pogledajte besplatno na novatv.hr.

 

Još lakše do novosti o omiljenim serijama i emisijama. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju