Na ulicama je vladao pravi rat. Taksiji su gorjeli, vozači su napadali jedni druge.

Zatim je ministarstvo donijelo novi zakon i uvelo reda na tržište, barem se tako činilo. Ana Malbaša danima se vozila taksijima i snimala novi način izbjegavanja plaćanja poreza. Jedna tvrtka na autu, a druga na računu. Zatim je sa saznanjima kako prijevoznici ponovno pronalaze način kako državi ne platiti porez, ekipa Provjerenog otišla upozoriti i ministra prometa i ministra financija. Obojica su zato najavila još strože kontrole.

Novim zakonom ministarstvo prometa propisalo je nova pravila za prijevoznike. Na automobilu moraju imati naznačeno ime tvrtke. A u njemu potvrde o licenciji, dozvolama od grada i obrazovanju vozača. Žele li raditi s aplikacijom, ona mora imati prikazanu rutu i maksimalnu cijenu.

Je li to baš sve ok, kako ministar kaže, provjerila je ekipa Provjerenog. Najprije su ušli u Taxi Cammeo. Kamera je snimila ime tvrtke naznačeno na automobilu, kako treba biti po novome zakonu, ali i to da su dobili račun od druge tvrtke. Naručili su zatim opet taxi od istog prijevoznika.

Vozač im se žalio kako naporno radi, a onda priča i o poslovanju same tvrtke. Kaže kako je svaki auto registriran na drugu firmu, zbog poreza, i to zato što se do 300.000 kuna u jednostavnim društvima ne plaća porez. Je li to razlog zašto su ponovno dobili račun od druge tvrtke? I treći automobil u koji su ušli registriran je na to isto društvo. Ovaj je vozač vozio je više od pola dana.

Za vožnju je izdao račun, no i na njemu stoji ime tvrtke koje se ne poklapa s imenom na vozilu.
Tek je u četvrtom taksiju ista tvrtka kojoj automobil pripada izdala i račun.

Tvrtka u kojoj smo dobili račun koji se podudara s nazivom naznačanim na automobilu, ima licenciju, utvrdila je ekipa Provjerenog. Ostale nemaju. Sve su registrirane kao jednostavna društva. I nisu u sustavu PDV-a. O ovome slučaju, ekipa Provjerenog upitala je naše resorne ministre. ''To morate postaviti pitanje Poreznoj upravi koja bi morala kontrolirati da se takve stvari ne događaju'', odgovorio je Oleg Butković, ministar pomorstva, prometa i infrastrukture. A s time se slaže i ministar financija Zdravko Marić.

Detaljan upit poslali su Poreznoj upravi, ali odgovor nisu dobili. Cammeo je Provjereno već istraživalo zbog umanjenja davanja državi korištenjem svih blagodati jednostavnih društava, ali i zbog kršenja radničkih prava. Nakon toga se Cammeo na tapeti našao i u Saboru. Iz tvrtke, pak, tvrde da rade sve po zakonu.

A ima li promjena u Uberu, koji se prije novog Zakona, prozivao za nelegalno poslovanje i neplaćanje poreza? Ekipa Provjereno ušla je u jedan automobili zatekla neobičnu situaciju – aplikacija ne funkcionira. Zato su kontaktirali njihovog generalnog menadžera Davora Tremca. Tvrdi da pad aplikacije u posljednje vrijeme nije zabilježen.

Ako taksi vozač koristi aplikaciju, ona po novom zakonu mora, prije same vožnje, pokazivati rutu i maksimalnu cijenu. ''I ako tog nema, vi kao korisnik ne morate prihvatiti tu vožnju. Ni taksist ju ne bi smio početi'', ističe Tremac i kaže kako voza onda mora upaliti taksimetar ili ''pričekati da se zastoj aplikacije, bilo da je to do mobitela ili do signala, da se razriješi''.

I dok vlasnici prijevozničkih kompanija smišljaju kako zaraditi što više, na ulici se nastavlja rat. Ne toliko između prijevozničkih tvrtki kao što je to bilo prije novoga zakona, koliko između vozača i taksista. Prema MUP-ovim izvještajima, sve su učestaliji napadi na vozače.

Taksist danas može biti svatko. I u tome u Sindikatu vozača vide problem. Taksi tržište zapravo nadziru tri ministarstva. Ministarstvo rada trebalo bi kontolirati voze li osam sati kako je propisano zakonom o radu. Ministarstvo financija s Poreznom bi trebalo kontrolirati davanja državi. A ministarstvo prometa je li sve u redu što se tiče dozvola, licencija, vozačke osposobljenosti, oznaka na automobilima i njihove starosti.

Prometni inspektori tvrde da su pojačali kontrole. Imali su 350 nadzora diljem RH i kod gotovo svih su našli neki oblik nepravilnosti.
Tržište je liberalno. Tvrtke se nadmeću. Cijene variraju. Korisnici biraju. Sve je to dobro dok se ne krši zakon jer to stvara nelojanu konkurenciju.

Unatoč strožim i jačim kontrolama, izgleda da pojedinci uvijek pronađu neke rupe u zakonu, način kako umanjiti davanja državi, kako radnike na papiru platiti što manje, a zaraditi što više. Sve dok se to ne obije o glavu tim prijevoznicima. Ili još gore, poštenim radnicima i putnicima.

Propuštenu epizodu emisije Provjereno pogledajte besplatno na novatv.hr.

Još lakše do novosti o omiljenim serijama i emisijama. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju