Svi s kojima je Ana Malbaša, novinarka Provjerenog, razgovarala o stanju gradskih autobusa govore isto: u vožnji im otkazuju kočnice, otvaraju im se vrata, autobusi se znaju zapaliti te iz njih curi nafta.

 Građani strepe jer se u tim autobusima na posao prevoze mnogi. Ipak, u još su goroj situaciji vozači. Oni voze, kako kažu, tempirane bombe, a kada se nesreća dogodi, oni snose krivicu. Prije tri tjedna u Kučanu Ludbreškom poginuo je 22-godišnji vozač autobusa. Danima prije nesreće, tvrde mještani i bivši vozači tvrke Vincek iz Varaždina, mladić je upozoravao na kvar na kočnicama.

Prije tri tjedna u Kučanu Ludbreškom život je izgubio 22-godišnji Mihael Slaviček. Vozio je prazan kombi za prijevoz putnika prijevozničke tvrtke Vincek iz Varaždina. Danima prije nesreće, tvrde mještani i bivši vozači, upozoravao je na stanje kočnica autobusa. Upozoravaju i na upitnu tehničku ispravnost javnog gradskog prijevoza, te na sve opasnosti koje zbog toga prijete ljudima.

Po cesti voze neispravni autobusi

Mihael Slaviček minibusom se vozio iz Hrastovskog prema Ludbregu. Na jednom raskrižju planirao je skrenuti lijevo, no udario je u stablo. Očevidom je ustanovljeno da je uzrok nesreće neprilagođena brzina. No ekipa Provjerenog doznaje da se Mihael nekoliko dana prije nesreće žalio na stanje kočnica.

Na Mihaelove pritužbe upozorili su brojni mještani. Ekipa Provjerenog razgovarala je s radnicima koji se voze Vincekovim autobusima te bivšim vozačima te tvrtke. Premda su isprva pristali javno upozoriti na sve tehničke nedostatke minibuseva, ubrzo se, zbog straha od vlasnika, predomišljaju. Sve je ostalo na pozivima i porukama.

"Ja sam bivši zaposlenik Vincek autobusa. Autobusi na radničkim linijama su poluispravni", napisao je jedan bivši vozač. Sličnu stvar napisao je i drugi: "Poginuli radnik, šofer upozoravao je svoga šefa na neispravnost kočnica. Svi znaju da je mladić bio ogorčen što mora voziti neispravan autobus."

Okolnosti nastanka prometne nesreće policija u suradnji s Državnim odvjetništvom i dalje utvrđuje. Izuzimaju se određeni tragovi iz vozila koji bi mogli dati jasniju sliku o tome zašto je do nesreće uopće došlo. "Naravno, policija poduzima sve mjere i radnje u cilju utvrđivanja svih okolnosti. Utvrdit ćemo je li do nesreće došlo zbog tehničkih problema ili nečega drugoga", rekao je Matko Murić, policijski službenik za odnose s javnošću PU varaždinske.

No, do policije informacija o neispravnosti kočnica nije došla: "Policijski službenici nemaju informaciju da se vozač koji je nažalost smrtno stradao žalio na takve stvari", rekao je Murić.

A što o tome zna vlasnik prijevozničke tvrtke Vincek, koja je prošle godine dobila koncesiju za gradski prijevoz u Varaždinu prošavši na javnom natječaju s cijenom karte od samo tri kune? Krešimir Čumbrek pred kameru nije htio, ali se zato javio na telefon. "Vi ste dobili sad dojavu neku. Ja sam dobio sto dojava oko toga što se sve desilo. Čovjek se sudario s vozilom. Ne razumijem. Jesam ja vještak koji bi trebao odgovoriti vama na to pitanje", rekao je Čumbrek preko telefona.

Zanošenja pri kočenju svakodnevnica su u Splitu

Baš tog dana kada su novinari Provjerenog bili u Varaždinu, prometni su policajci u gospodarskoj zoni u Trnovcu provodili nadzor autobusa. Provjeravali su i tehničku ispravnost Vincekovih minibusova koji prevoze radnike Boxmarka. Od 13 pregledanih autobusa, jedan nije bio ispravan. Ipak, vozilo nije isključeno iz prometa, već je protiv vozača i pravne osobe podnesena prekršajna prijava, rekao je Murić.

Na drugom kraju Hrvatske, u Splitu, još je gore stanje gradskog prijevoza. Promet Split, tvrtka u 80-postotnom vlasništvu grada, ima jedan od starijih voznih parkova. Autobusi se u vožnji, priča nam sindikalni povjerenik, mijenjaju svakodnevno.

"Stvarno se dogodi da ste primorani tri puta u smjeni zamijeniti vozilo zbog uočenih neispravnosti: od blokiranja vrata do nedostatka pritiska zraka koji je potreban za normalan rad te zanošenja pri kočenju", rekao je Mario Jukić, povjerenik Sindikata hrvatskog vozača za Promet Split.

Putnici sjede na dotrajalim sjedalicama. Nad glavom im je napuknut krov. I dok građani mogu odabrati žele li se voziti ovakvim autobusom, vozači na posao moraju doći i voziti, bez obzira u kakvom je vozilo stanju. Bilo je tako situacija kada bi vrata nakon otvaranja jednostavno ostala - otvorena.

Dnevno se pronađe sedam do osam kvarova

Vozači svaki dan strepe hoće li završiti vožnju istim autobusom kojim su krenuli na posao. Putnici se pak nadaju, kažu nam, da će sa što manje kvarova, stići na svoje odredište.

Oko 15 putnika umalo je ovo ljeto stradalo kada se autobus usred vožnje zapalio. Linija je vozila od Lovrinca prema središtu grada, a požar je izbio na motoru.

Izgorjeli autobus sada se nalazi u dvorištu Prometove stanice za tehnički pregled. Ekipa Provjerenog u njega je ušla dva mjeseca nakon izbijanja požara. Prizor je sablazan. Zatekli su ga i policijski službenici na mjestu požara. Tada nisu utvrdili elemente kaznenog djela pa nisu daljnje postupali, kažu iz MUP-a.

"Obično to plane na instalacijama i požar je kao i svaki drugi, treba mu temperatura i zrak. To vrlo brzo ide. Pogotovo je opasno kada je vozilo u vožnji", rekao je Željko Vuko, voditelj tehničkog sektora Prometa Split.

Bilo je još takvih slučajeva samozapaljenja u pet godina koliko on radi u Prometu Split. Sedam do osam kvarova dnevno detektira se u ovim radionicama. Promet Split ima više od 140 autobusa prosječne starosti 13 godina. Najstariji je autobus iz 90-ih, a samo su 22 autobusa mlađa od pet godina.

Inspekcija cestovnog prometa ove je godine o više slučajeva tehnički neispravnih vozila obavijestila MUP te isključila vozila iz prometa. Policija je u prvih osam mjeseci procesuirala gotovo 9.000 prekršaja. Od toga je napisala oko 3.700 upozorenja. Ne prođe dan da se određeni autobus ne pokvari, nekada i zapali. Ne prođe dan da se pojedini ljudski život ne ugrozi, nekad nažalost i ugasi.

Još lakše do novosti o omiljenim serijama i emisijama. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju