Odgovore na to pitanje donosi ekipa emisije 'Zdravlje na kvadrat'.

Najbitniji minaral za mineralizaciju kosti u tijelu jest kalcij. On hrani živce i mišiće, uravnotežuje tlak, štiti od alergija, a za kosti ima poseban značaj. Kalcij je mineral koji služi za oporavak organizma, odnosno koštanog sustava jer sudjeluje u stvaranju čvrstoće kostiju zajedno sa vitaminom D u obliku kalcij tokoferola.

Kalcij je najzastupljeniji mineral u tijelu, a većina kalcija nalazi se upravo u kostima. Zbog toga je najpoznatiji kao zaštitnik od osteoporoze, a osim što održava gustoću i čvrstoću kostiju, kalcij izgrađuje zube i sudjeluje u mnogim drugim vitalnim funkcijama. VItamin koji omogućuje prijenos kalcija u kosti i stvaranje novog koštanog tkiva naziva se K1, a ljudi koji pate od lomova kostiju najčešće imaju nedostatak upravo tog vitamina.

Kalcij je nužan za pravilan rad mišićnog i živčanog sustava, a osim toga neophodan je i za krvni tlak te pravilno zgušavanje krvi. Važan je za hormonsku ravnotežu, a uravnotežuje i želučanu kiselinu te pomaže protiv alergija jer u organizmu spriječava prekomjerno stvaranje histamina, tvari koja potiče alergijske reakcije.

Prilikom nedostatka kalcija, organizam pokreće proces demineralizacije kostiju, odnosno izvlačenje kalcija iz kostiju ne bi li dovoljna količina dospjela u krv. Simptomi nedostatka kalicja su ukočenost prstiju i trnci, grčevi mišića, letargija, loš apetit, abnormalni srčani ritam te promjene u funkciji mozga poput depresije i različitih psihoza. Nedostatak kalcija može dovesti i do nastanka krvnih ugrušaka koji u konačnici mogu dovesti i do drugih zdravstvenih problema.

Iako je široko zastupljen u namirnicama, mnogi pate od nedostatka kalcija zbog moderne prehrane. Apsorpciju kalcija otežava masna hrana, a natrij, kofein i fosfati iz gaziranih pića povećavaju izlučivanje kalcija iz organizma. Zato ga je jednostavno uzimati u tabletama za žvakanje koje se uzimaju dva puta dnevno u razmaku od dva do tri sata u bilo koje doba dana. Na taj način se unosi 1200 mg elementarnog kalcija uz dodatke vitamina D3 i K1 koji smanjuju rizik od lomljenja kostiju za čak 20 posto.

Veliki broj žena pati od nedostatka kalcija u organizmu, posebno žene u menopauzi. Kalcij je potreban i trudnicama u zadnjih deset tjedana trudnoće te dojiljama zbog razvoja kostiju dijeteta, ali važno je da na unos kalcija pripaze i osobe starije od 55 godina zbog smanjene gustoće kostiju.

Prosječnoj odrasloj i zdravoj osobi je potrebno od 700 do 1200 mg kalcija dnevno što se, naravno, mijenja ako je riječ o osobi sa koštanim problemom poput osteoporoze. Stoga je vrlo važno unositi dovoljne količine kalcija u organizam jer njegov nedostatak može biti vrlo opasan, posebice u doba razvoja.



Emisiju 'Zdravlje na kvadrat' pogledajte besplatno na novatv.hr

 

Još lakše do novosti o omiljenim serijama i emisijama. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju